almák fűben, piramisba rendezve

Sarokkő (cornerstone) tartalom: az oldalak királya

2020. november 9.

Másnak is hasznos lenne? Oszd meg!

A sarokkő (cornerstone vagy pillar) tartalom nagyot emelhet a weboldalad látogatottságán és hosszú távú a hatása. Nemcsak szakértői státuszba emel látogatóid szemében, de még a Google is díjazza, mivel strukturálja tartalmaidat. Mi ez egyáltalán és miért fontos SEO szempontból? Hogyan írj ilyet?

Mi az a sarokkő tartalom?

A sarokkő (vagy cornerstone) tartalom a honlapod egyik kiemelt oldala. Ez az a cikk, ami a tartalmaid királya. Egy olyan, nagyon alaposan és részletesen megírt, magas minőségű oldal, ami az oldalad egy alappillérét jelenti.

A sarokkő tartalom „fej” típusú kulcsszóra készül

A long tail kulcsszavakra létrehozott oldalakkal ellentétben ez a rád jellemző egyik „fej” típusú kulcsszót célozza, azaz sokak által keresett kifejezésre fókuszál. Mindent tartalmaz, amit erről a témáról tudni érdemes.

Csomópontként is funkcionál, tartalmilag összefogja a már korábban megírt, témához kapcsolódó bejgyzéseidet és bemutatja a téma szélesebb szempontú összefüggéseit.

weboldal tartalmi hierarchiája

Általában hosszú, nem ritkán akár 5000-6000 szavas. Részletesen, informatívan bemutatja a témát, de emellett jól szerkesztett, könnyen olvasható szöveg. Sokkal inkább informatív jellegű, nem pedig azonnali eladást céloz.

Sarokkő tartalom és a látogatók

A sarokkő oldal célja értékes, minőségi tartalom közvetítése a látogatóid felé. Ez egy olyan cikk, amit mindenkivel meg szeretnél ismertetni, aki a weboldaladra látogat.

Nagyon jó egy ilyen cikk arra, hogy új látogatókat szerezz. A régebbi olvasóid valószínűleg részletesen ismerik bejegyzéseidet, de egy új látogató összefoglalva ismerkedhet meg a tevékenységeddel, témáddal a sarokkő cikkeiden keresztül.

Támogatja, könnyebben elérhetővé teszi a weboldalad ide kapcsolódó bejegyzéseit. Mivel sok látogató erre az oldalra érkezik a keresőből, innen kiindulva könnyebb megtalálniuk azt a részterületet is, ami jobban érdekli őket.

Alapossága okán megerősíti a szakértői státuszodat, segít hitelessé válni a témában.

Sarokkő tartalom és korábbi bejegyzések

Habár a sarokkő vagy alappillér kifejezés azt sugallja, ez az alapja minden egyéb tartalomnak, ez nem azt jelenti, hogy ennek a megírásával kell kezdened! A sarokkő tartalomnak nem elsődleges célja, hogy erősítse a további tartalmakat, hanem éppen fordítva, a többi tartalom erősíti őt belső linkekkel.

Sarokkő tartalmat akkor érdemes készítened, ha egy témát már sok-sok bejegyzésben körbejártál, és mindenféle aspektusáról, részéről írtál már. A sarokkő oldalak létrehozása egyértelművé teszi mindenki számára, mely cikkek tartoznak össze tartalmilag.

Hasonlóan is el lehet képzelni, mint egy kategória létrehozása, amely alá sok cikkedet beosztod. De nem feltétlenül kategóriának kell lennie, bármilyen közös, addig nem használt szempont alapján összekapcsolhatod a bejegyzéseket.

A kapcsolatok felépítésével megerősíted, világossá teszed a weboldalad struktúráját. Mind a látogatóknak, mind a Google-nek jó, ha a weboldalad felépítése áttekinthető, a tartalmak egymáshoz való kapcsolódása világos.

Sarokkő tartalom és SEO

A sarokkő tartalom nagyon fontos szerepet tölt be a weboldalad keresőoptimalizálásában. A sokak által keresett kulcsszavakra nagyon erős a verseny és nehéz jó helyezést elérni.

Ha a témában már számos cikket írtál, akkor egy ilyen írással jelezheted a keresőmotoroknak, melyik tartalom a legfontosabb ezek közül. A belső linkstruktúra helyes felépítésével egyértelmű lesz a helyzet a Google számára is: ez egy nagyon fontos oldal.

A minőségi tartalom és a bejegyzések kapcsolódásának egyértelművé tételével a Google előrébb fogja rangsorolni az oldalad, így nagyobb forgalmat generál.

A minőségi tartalomra mindenki szívesen hivatkozik, linkel, az ilyen tartalmak tudnak a legtöbb természetes külső linket szerezni. Ugyanígy nagyobb az esélye a közösségi médiában való megosztásra is.

Hogyan írj sarokkő tartalmat?

Mielőtt nekilátsz, fontos azonosítani a célodat, mivel sokkal több időt igényel majd a tartalom előállítása, mint egy „szokásos” bejegyzésé. Nagyon sok előzetes munkára van szükség, rengeteg forrást, kutatást, esettanulmányt érdemes áttekintened. Elő kell készítened a grafikai anyagokat, össze kell gyűjtened a bemutatandó adatokat. És mindezt még azelőtt, hogy egyetlen mondat is elkészült volna magából a tartalomból.

Sarokkő téma kiválasztása

Válassz ki 4-5 témát, amit ilyen sarokkő tartalomként szeretnél megjelentetni az oldalon. Gondosan válogass: ezek lesznek a weboldalad legfontosabb csomópontjai. Érdemes minden tevékenységhez, szolgáltatáshoz vagy fontosabb témádhoz megtervezni, majd idővel készíteni egy ilyen oldalt. Ezek azok, amire nagyon hasznos lenne jó helyet szerezni a Google-ban.

Ha igazán tudatosan építed az oldaladat, akkor érdemes előre készíteni egy tartalomfejlesztési tervet. Mérd fel a tartalmaidat. Hogyan tudod őket csoportosítani? Van olyan téma, amit már sok szempontból, alaposan körbejártál? Van-e annyi long tail kulcsszóra írt cikked, ami jó alapot tud adni egy nagy, átfogó sarokkő tartalomnak?

Jó, ha a tartalmat „támogatja” 6-8 (vagy még több) korábbi, a témához kapcsolódó cikked. Ha ezek még hiányosak, akkor érdemes ezek megírásával kezdeni.

Mindenképpen ismerned kell a látogatóidat, akiknek írod a tartalmat. Mire kíváncsiak? Milyen információk érdeklik őket? Milyen problémákkal szembesülnek?

Keresd meg a kulcsszót!

A kulcsszó legyen olyan, ami az (egyik) fő tevékenységedet, küldetésedet jelenti. Érdemes kulcsszó kutatással kezdeni, hogy ki tudd választani a legnagyobb keresési volumenű kulcsszavakat. A közönséged ismerete azt is jelenti, tudod, mire keresnek. Erre mindenképpen szükséged van ahhoz, hogy megtalálható legyél.

A fő kulcsszó mellé nem árt, ha gyűjtesz kapcsolódó kifejezéseket, és a kezed ügyében vannak a long tail kulcsszavak is.

Előkészületek és sarokkő tartalom megírása

Ezután következik az adatgyűjtés, vizsgálódás. Lehet, hogy a tartalom előállításának ez lesz a leghosszabb szakasza.

Jelenlegi helyezettek vizsgálata

Keress rá a kulcsszóra (lehetőleg inkognitó böngészőablakban) és nyisd meg az első 10 találat oldalát. Nagyon részletesen vizsgáld meg őket, olvasd át az egész oldalt. Készíts jegyzeteket a felmerülő altémákról, kérdésekről, és egy másik listát az oldalak által használt, kulcsszóhoz kapcsolódó kifejezésekről.

Vizsgáld meg, szerinted miért lehetnek ezek az oldalak a legjobb találatok között a Google szerint. Ki kell találnod, mire vágyik, mire kíváncsi az olvasó? Miért gondolhatja a Google, hogy ezek az oldalak válaszolnak a legmegfelelőbben a keresésre?

Ha ez megvan, akkor nincs más dolgod, mint megírni a legeslegjobb tartalmat, jobbat ennél a tíznél. Nagyon fontos azonban a vizsgálat során, hogy soha, semmiképpen ne másolj, ne plagizálj tartalmakat: se szöveget, se ábrákat, se képeket.

Milyen típusú tartalmat írhatsz?

  • bemutathatod a friss kutatási eredményeket
  • összegezhetsz szakértői véleményeket
  • gyakorlati útmutatót tehetsz közzé, lépésekkel, magyarázatokkal
  • részletes esettanulmányt készíthetsz
  • listákat szedhetsz össze pl. apró tippekből, stratégiákból, termékekből, helyekből, majd ezeket részletesen áttekintheted, bemutathatod
  • átfogó, leíró jellegű szöveget írhatsz a téma minden részletéről

A sarokkő tartalom jellemzői: a szöveg

A szöveg tartalmazzon legalább 2500-3000 szót, de akár 6000 szavas is lehet. (Érdemes figyelembe venni a legjobb 10 helyezett által közzétett tartalom hosszát és hozzájuk igazodni.)

Térj ki minden felmerülő kérdésre, bontsd ki minden aspektust. Mutass be statisztikai adatokat, kutatási eredményeket (ügyelj rá, hogy mindegyik valós és megbízható legyen!). Kapcsolódj egyéb, releváns forrásokhoz.

A szöveg ne legyen terjengős, legyen az utolsó bekezdésig minőségi, értékes írás. Jó, ha még azokat a kérdéseket is megválaszolja a látogatóban, amik az olvasás kezdetekor fel sem merültek benne. Jelenítsd meg a saját meglátásaidat, véleményedet!

Tagold logikusan a szöveget, használj sok bekezdést, az alcímek hierarchiáját.

A szövegben elhelyezett belső linkekkel kapcsold az oldalhoz az összes, témához kapcsolódó bejegyzésed.

a sarokkő tartalom előállítása nagyon sok munkaidőt igényel

A sarokkő tartalom jellemzői: a megjelenés

A sarokkő tartalom döntő módon szöveges. Nagyon fontos ezért az ilyen cikkeknél a tartalom mellett a designra is nagy figyelmet fordítani. Jó, ha a szöveg megjelenése is egyedi és kreatív.

Használj többféle tagolást, hasábokat, keretes írásokat, kiemeléseket. Legyenek a belső navigációt megkönnyítő elemek, például tartalomjegyzék a cikk elején.

A szöveget bővítsd képekkel, ábrákkal, infografikákkal, képernyőképekkel.

A végső simítások

Kérj meg valakit, hogy olvassa át és javítsa a nyelvtani és stilisztikai hibákat, az elütéseket, és szóljon, ha valamit nem ért. Cseréld a nem egyértelmű ábrákat, a rossz minőségű képeket.

Érdemes többször pihentetni a szöveget és mindig friss szemmel szerkeszteni, átírni, ahol szükséges.

Közzététel

Ha már eleget csiszolgattad, tökéletesítetted, akkor tedd közzé. Nem kell vele hetekig várni! Ha hibát találsz benne vagy átírnád, meg tudod tenni később is.

Általános a vélemény, hogy a legjobb az ilyen „örökzöld” tartalmakat nem bejegyzés, hanem oldal formájában létrehozni (ha WordPresst használsz).

Közzététel után az összes, belső linkkel hivatkozott tartalmadban is helyezz el hivatkozást erre a sarokkő oldalra. (A későbbiekben pedig ne felejts el az új cikkekbe is hivatkozást elhelyezni!)

Fontos, hogy támogasd a tartalom közösségi médiában való megosztását. Legyen itt a szokásosnál több vagy nagyobb megosztást lehetővé tévő gomb.

Elérhetővé tétel

A sarokkő tartalmaknak nagyon könnyen megtalálhatónak kell lenniük. Érdemes feltűnő helyen hivatkozást elhelyezni rájuk a weboldalon. A legjobb, ha a link közvetlenül a főoldalról elérhető, vagy akár bekerül a főmenübe.

A tartalom gondozása

A létrehozott csomóponti tartalmat érdemes folyamatosan aktualizálni, bővíteni. Ehhez ötletet adhat például kommentek alapján való kiegészítés, egy hozzá kapcsolódó letölthető anyag elérhetővé tétele, vagy a meta leírás újra fogalmazása.

Nagyon fontos része az oldal megerősítésének, hogy külső linkek is mutassanak rá. Érdemes minden lehetőséget megragadni ilyenek megszerzésére.

Az írás időről-időre való áttekintése segíthet újabb bejegyzéstémákat kitalálni, amelyek kapcsolódni tudnak ehhez a tartalomhoz. Újabb bejegyzések közzétételével és belső linkekkel való megerősítésével tovább növelhető a sarokkő tartalom ereje.

Fontos az egész oldalad minősége!

Lehet a tiéd a legütősebb tartalom, a legátfogóbb írás, ha a honlapod minősége egyébként nem megfelelő.

Akkor tudja behozni a cikk a belefektetett rengeteg időt és energiát (esetleg pénzt), ha az oldalad technikailag tökéletes felépítésű és megfelelően optimalizált. Emellett a cikk SEO-hoz szükséges tartalmai (pl. URL, title, meta leírás) is ugyanolyan színvonalasan vannak megírva, mint maga a tartalom.

Néhány példa sarokkő tartalomra

7 szabály káprázatos felhasználói felületek tervezéséhez

Erik D. Kennedy blogján található ez a cikk, két részes, annyira hosszú. A jobb áttekinthetőséget szolgálja, hogy 7 alfejezetre van osztva, ezek külön-külön is alaposan bemutatnak egy résztémát. A szöveg gazdagon illusztrált, az ábrák nagyon jól magyarázzák a leírtakat, a képek sokszor humorosan kapcsolódnak a tartalomhoz. Az írás hangvétele személyes, de ezt sosem viszi túlzásba.

Hogyan írj sarokkő tartalmat a blogodban, 2020-ban

A magnet4blogging oldalán található sarokkő tartalom, amely a sarokkő tartalomról szóló információkat szedi össze. A cikk ugyan hosszú, de rengeteg elem teszi változatossá a tartalmat, amelyek designja is egyszerű, de látványos.

A NEKTONIK minden anyaga, cikke, ajánlata egy helyen elérhető, keresd fel azt az oldalt is!

Másnak is hasznos lenne? Oszd meg!

Hasonló témájú cikkek keresése: