stop jelzőlámpa

Noindex és nofollow címke

2020. november 19.

Másnak is hasznos lenne? Oszd meg!

Biztosan vannak neked is olyan oldalaid, amiket nem szeretnél találati listán viszontlátni. Például duplikációt akarsz elkerülni, speciális tartalmú oldalt fenntartani vagy jogszabály írja elő az oldal létrehozását. Te viszont a fontos oldalaid indexelését szeretnéd elsősorban biztosítani. Tudod, hogy ezt egy meta címkével a legkönnyebb megoldani, de melyikkel?

Meta címkék

A noindex és a nofollow meta címkék. Az oldalak head részébe kerülnek be, azaz nem közvetlenül a tartalomba. A weboldal látogatója számára láthatatlanok. Az oldal kódjában kell elhelyezni őket, de ne aggódj, a legegyszerűbb ezeket egy SEO pluginnel kezelni.

Noindex és nofollow elhelyezése

A noindex és nofollow meta címkéken kívül még számtalan ilyen meta címke létezik. Ha azonban ennek a kettőnek ismered a használatát, azzal is rengeteget nyerhetsz!

Mindkét esetben a közvetlen kapcsolatot tudod szabályozni a weboldal és a keresőrobotok között. Irányítani tudod az indexelés menetét és a linkerő átadását, vagy legalábbis javaslatot tenni a keresőrobotoknak ezekre.

A head rész kódjában ilyen sort kell elhelyezni:

<meta name=”robots” content=”noindex”>
<meta name=”robots” content=”nofollow”>

Ha pedig mindkettőt (vagy többet) érvényesíteni szeretnéd, akkor vesszővel kell őket elválasztani:

<meta name=”robots” content=”noindex, nofollow”>

noindex címke

A noindex címke az egész oldalra vonatkozik, nem lehet megosztani, azaz nem lehet egy oldalnak csak egy részét indexelhetővé tenni. Ettől függetlenül az indexelés során a keresőmotorok külön értelmezhetik az oldal egyes szakaszait. Lehet, hogy az oldalnak csak egy bekezdését fogja majd a Google megmutatni találatként, de ezt a címkével nem tudod befolyásolni.

A noindex azt javasolja a keresőrobotoknak, hogy feltérképezés után ne indexeljék ezt az oldalt, azaz ne jelenítsék meg a találati listában.

Nem feltétlenül kell a nofollow címkét is használni vele együtt, hiszen attól még, hogy nem szeretnéd indexelni az oldalt, a rajta lévő linkek értékesek lehetnek.

Mely oldalak indexelését érdemes megfontolni?

Érdemes hosszútávon gondolkozni, és nem rövid időn belül váltogatva használni a noindex címkét. Van néhány olyan aloldal, amelynek érdemes megfontolni az indexelését hosszú távon:

szerzői gyűjtőoldal: Ha például olyan blogod van, amelynek te vagy az egyetlen szerzője, ott a szerzői archive oldalnak (azaz a szerzők szerint összegyűjtött bejegyzések oldalának) nincs hozzáadott értéke pl. a “blog” oldalhoz képest, és ez duplikált tartalmat is jelentene.

dátum gyűjtőoldal: Ugyanilyen logikával, hacsak nem egy híroldalt üzemeltetsz, a dátum szerinti gyűjtőoldalak sem igazán értékesek, hiszen valószínűleg nem publikálsz naponta több bejegyzést.

kategória- és címke gyűjtőoldalak: újonnan létrehozott weboldalak esetében jó darabig nincs rá szükség, amíg a tartalom nem lesz nagyobb mennyiségű és tudatosan nem építed a gyűjtőoldalakat. Az 1-2 bejegyzést tartalmazó gyűjtőoldalakat még nem érdemes indexelni.

A gyűjtőoldalak indexelésének kérdéseiről itt olvashatsz bővebben.

egyes egyedi post típusok: néha egy plugin tartalmaz olyan post típust, amit nem akarsz indexelni, esetleg nem is használod. Ha ezek a post típusok a látogatók felé nem tartalmaznak minőségi tartalmat, akkor érdemes noindex-et használni.

köszönőoldalak: olyan oldalak, amelyekben megköszönöd a vásárlást vagy a feliratkozást. Általában ezeken az oldalakon kevés az értékes tartalom azok számára, akik a Google-ből érkeznek.

adminisztrátori és bejelentkezési oldalak: ezeknek nem szabadna elérhetőnek lenniük a Google-ban. Ha WordPresst használsz, akkor a honlapod belépési oldala automatikusan noindex címkét kap.

belső keresési találatok: nem érdemes őket találati listán viszontlátni.

lapozás utáni oldalak: ma már nem annyira szokás egy oldal tartalmát felosztani több oldalra, de ha van ilyen oldalad, akkor legyen csak a cikk legelső, címoldala indexelve, a többi már nem.

számozott oldalak: a gyűjtőoldalak esetében érdemes csak az első oldalt indexelni, a lapozás utáni, számozott oldalakat már nem.

jogszabályok miatt kötelezően létrehozandó oldalak: például az adatkezelési szabályzat, impresszum, ÁSZF, stb. A weboldalad részére biztosított erőforrásokat a fontos tartalmak számára jobb biztosítani.

Mit ne címkézz noindex-szel?

Nem érdemes noindex címkével ellátni olyan oldalt, amit rövid időn belül szeretnél újra indexelni. Ha például elfogy egy termék a webáruházadból, de nemsokára újra kapható lesz, akkor nem érdemes noindex címkével ellátni erre az időre. Emellett nem érdemes noindex címkével ellátni a 404-es oldalt sem.

Mi a teendő, ha véletlenül noindex címkével láttál el egy tartalmat?

Először is mindenképpen távolítsd el a címkét. Töröld a kódból vagy a SEO plugin segítségével állítsd át. Ha még nem tetted meg, akkor hozz létre oldaltérképet, és a Search Console-on keresztül küldd el. Írj új tartalmakat, amelyben belső linkek mutatnak erre a bejegyzésre. Ha a közösségi médiában posztolod a bejegyzéseidet, akkor oszd meg újra. A Google URL-ellenőrző eszköze segítségével kérheted az URL indexelését.

Lehet, hogy eltelik majd egy kis idő, mire a keresőrobotok újra bejárják és indexelik az oldalt, de biztos lehetsz benne, hogy egyszer bekerül majd a találatok közé.

Mit tegyél, ha hirtelen van szükséged az indexelés visszavonására?

Sajnos előfordulhat, hogy oldalfeltörés miatt hirtelen rengeteg oldallal lettél “gazdagabb”, de szeretnéd, ha ezek minél hamarabb kikerülnének az indexelt oldalak közül. Ha gyors beavatkozásra van szükséged, akkor a Google URL-eltávolító eszközt a legjobb használni.

Ha viszont sok, akár több száz ilyen oldalad van, akkor a fenti eszköz nehézkes megoldást nyújt. Ilyenkor érdemes készíteni egy ideiglenes oldaltérképet és ezt beküldeni Search Console-on keresztül. A törölt URL-eket szerepeltesd ebben a módosítás dátumával. Minden oldal 404-es hibát fog mutatni, és idővel a Google eltünteti őket az indexelt oldalak közül.

Nofollow címke

A nofollow címke lehet érvényes egy egész oldalra, ilyenkor az oldalon található linkek alapértelmezetten nofollow címkét kapnak. Lehet érvényesíteni a címkét minden egyes link esetében külön is.

A nofollow azt javasolja a keresőrobotoknak, hogy ne kövessék az adott linket, azaz ne a céloldal “támogatásának” tekintsék a hivatkozást.

A Google 2005-ben kezdte használni ezt címkét, mivel sok ember mások weboldalának megjegyzései között helyezett el linkeket, akkor ez bevett linkszerzési eljárás volt (és egyben spam).

Ezt a címkét többféleképpen lehet használni. Elhelyezhetjük az egész oldalra vonatkozóan a már bemutatott módon, ekkor az oldal head részében kell szerepelnie. Emellett egy oldalon belül az egyes kifelé mutató linkeket is megjelölhetjük egyesével:

<a href=”https://hivatkozott-oldal.hu” rel=”nofollow”>link szövege</a>

Ma már nem szükséges a nofollow értéket alapértelmezettként használni a weboldalon. De bármelyik érték is van beállítva alapértelmezettként, érdemes foglalkozni minden egyes linkkel külön.

Mely linkeket érdemes nofollow címkével ellátni?

Amikor más webhelyre mutató linket helyezel el a weboldaladon, azzal bizonyos szempontból “szavazol” a céloldal mellett. Azok az oldalak, amik több ilyen “szavazatot” kapnak, azaz többen hivatkoznak rájuk, erősebbek lesznek és jobb helyezést érnek el a találati listákon.

Van azonban olyan helyzet, amikor elhelyezel valamilyen hivatkozást az oldaladon, azonban ezzel nem azt fejezed ki, hogy megbízható, minőségi tartalomnak tartod a céloldalt. Ilyenkor érdemes ezt a címkét használni az érintett hivatkozásoknál.

Ezek a hivatkozások lehetnek fizetett linkek. Ilyen például, ha hirdetést helyezel el az oldaladon vagy bármilyen ellentételezést kapsz a link elhelyezéséért cserébe.

A másik ilyen eset az lehet, amikor nem bízol meg a tartalomban, és hogy abban milyen linkek fordulnak elő. Jellemzően ilyen például a felhasználók által létrehozott tartalmak (bejegyzések, kommentek). Ma már minden tartalomkezelő komment szekciója és a közösségi média is nofollow címkével látja el a linkeket a látogatók által létrehozott tartalomban. A WordPressben a kommentek esetében ezzel nem kell foglalkoznod, mert automatikus.

Ilyen eset lehet még az is, amikor egy weboldalt megemlítesz egy tartalmadban, de nem támogató jelleggel (például kritikát írsz egy termékről).

Nofollow linkek pontosítása

2019 őszén két új címke jelent meg, amelyet már több keresőmotor is használ a tartalom értékelésekor, ezek a sponsored és a ugc címkék.

A sponsored a fizetett linkek elhelyezéskor használandó, például reklám esetén. Azt jelzi, az adott linket ellentételezés nélkül nem nem helyeznéd el az oldaladon.

A ugc, azaz user generated content jelzi, hogy felhasználók által generált tartalomban van a link elhelyezve. A WordPress ezt automatikusan használja a hozzászólások esetében a nofollow címkével együtt.

Ezek a címkék hasonlóan működnek, mint a nofollow. Nincs róla információ, ezeket hogyan használja fel a Google, de az biztos, hogy az pontosabb adatot szolgáltat a hivatkozásról. Mivel még nem az összes keresőmotor értelmezi ezeket, érdemes őket a nofollow címkével együtt, kombinálva használni.

<a href=”https://hivatkozott-oldal.hu” rel=”nofollow, ugc”></a>

A noindex és a nofollow alapértelmezett értéke

Ha egy oldal esetében nem foglalkozol ezekkel a címkékkel, és a SEO plugin sem helyez el ilyet, akkor alapértelmezetten minden oldal indexelhető, a kifelé mutató linkeket pedig követik a keresőrobotok. Ez lenne az index, follow címke, azonban ezt nem kell használni, mert a címkék hiánya is ugyanezt jelenti.

Érdemes ellenőrizni a SEO plugin alapbeállítását, mert sok esetben a nofollow címkét állítják be (vagy javasolják a beállítását) minden oldalra alapértelmezetten.

Most már érted, melyik címke mire használható. Egy SEO plugin használatával a beállítások is könnyűek!

Másnak is hasznos lenne? Oszd meg!

Hasonló témájú cikkek keresése:

shares