meta leírás mint fali hirdetések szövege, amit egy nő nézeget

Meta leírás: nem látható, mégis fontos!

2020. október 14.

Másnak is hasznos lenne? Oszd meg!

A meta description (leírás vagy seo leírás) a title mellett egy másik fontos HTML eleme az oldalnak. Ha már tisztában vagy a title titkaival, ismerd meg a meta leírást is, és legyen tiéd a legjobb!

Mi a meta leírás?

A meta leírás az oldal tartalmát foglalja össze. Szerepe hasonló, mint a title-é, de itt hosszabb szöveg elhelyezésére van lehetőség.

A Google arra használja a meta leírást a title és a bejegyzés szövege mellett, hogy azonosítani tudja az oldal tartalmát és célját. Ha egyértelmű az oldal célja, a leírás tartalmazza a keresett kulcsszót, akkor nagyobb valószínűséggel jeleníti meg találatként.

A SEO leírás fontos célja, hogy az érdeklődő számára minél pontosabban leírja, az adott oldal hogyan kapcsolódik az aktuális kereséshez.

Hol látható a meta leírás és hogyan kerül oda?

A meta description, vagyis meta leírás nem jelenik meg láthatóan az oldal tartalmában, csak a forráskódjában. Ugyanúgy az oldal <head> részében szerepel, mint a title. Formája <meta name="description" content="meta leírás szövege">.

meta description az oldal forráskódjában

A meta leírás az oldal tartalmában nem látható. Megjelenik viszont a Google találati listájában, az URL és a SEO title alatt, 2-3 mondatos szövegként:

meta leírás megjelenése a találati listábann

WordPress oldalak esetében egy SEO plugin segítségével könnyen szerkeszthető (pl. Rank Math vagy Yoast SEO). Ezekben minden oldalhoz, bejegyzéshez beállíthatod a kívánt SEO leírást.

A Google mindenképpen létrehoz leírást, akkor is, ha nem állítasz be ilyet, vagy a kódban üresen, tartalom nélkül szerepel ez a sor. Ebben az esetben az oldal tartalmát, az oldalra mutató linkek szövegét, illetve a keresés célját veszi figyelembe.

Érdemes-e megírni?

Kísérletek szerint a megjelenések többségében a Google a leírást módosítja, átírja, kiegészíti, mivel úgy relevánsabbnak véli a keresési szándékra. Mégis érdemes foglalkozni vele, mert a találatok 30-50%-ban az általad megírt szöveg jelenhet meg.

Ha a Google hozza létre vagy módosítja, akkor általában az oldal tartalmából „vág ki” releváns részletet. Ez általában a szöveg néhány mondata vagy a menüpontok. Célja mindig az, hogy az érdeklődő elégedett legyen, vonzó és releváns találati eredményekkel találkozzon.

Ha a (keresett) kulcsszó már az első bekezdésben szerepel, akkor nagy a valószínűsége, hogy a legelső bekezdést lesz az, ami leírásként megjelenik. Érdemes ezért az első bekezdést úgy megírni, hogy megállja a helyét leírásként is.

Önmagában a leírás tartalma, illetve megléte valószínűleg nem közvetlen rangsorolási tényező. Mivel azonban befolyásolja a kattintások számát, az pedig a rangsort, így közvetve nagy hatással bír a helyezésre is.

Hogyan írj jót?

Érdemes nagyon jól megírni a SEO leírást, mintha az adott oldal hirdetését, kedvcsinálóját írnád meg másoknak. Ennek a kis szövegnek van a legnagyobb hatása arra, az érdeklődőből látogató lesz-e, rákattintva a te oldalad linkjére a találatok között.

Tekintsd át az oldal fő kulcsszavát és long tail kulcsszavait. Fogalmazz meg 2-3 mondatot a bejegyzés tartalmáról úgy, hogy abban szerepeljenek a kulcsszavak, de legyen szövegszerű, gördülékeny és pontos. (Ne legyen csak a kulcsszavak felsorolása.) A keresési kifejezést sokszor ki is vastagítja a Google a találatok leírásában.

A leírás nem csak mondatokból állhat abban az esetben, ha az oldallal kapcsolatos információkat tartalmaz. Termékoldalak esetén hasznos lehet termékadatokat megjeleníteni, például az árat, a gyártót, könyvnél a szerző nevét.

Gondold át, a versenytársakhoz képest a te bejegyzésed miben eredeti, miben tud többet segíteni a látogatóidnak. Ígérj valamilyen előnyt vagy hasznot.

A leírás legyen figyelemfelkeltő, vonzó, meggyőző, és lehetőleg tartalmazzon valamilyen cselekvésre ösztönzést (pl. “ismerd meg”, “töltsd le”, “tudd meg”, “rendelj”, “főzz”, stb.). Sose hazudjon vagy legyen túlzó, ne csapd be a látogatókat, ne veszítsd el a bizalmukat.

Segítséget jelenthet, ha megnézed, átolvasod a konkurencia leírásait is. Ezeknél kell jobbat, vonzóbbat kitalálni. Hasznos elolvasni a fizetett hirdetések leírását is, mivel ezek biztosan gondosan lettek megfogalmazva.

Van néhány technikai paraméter, amit érdemes szem előtt tartanod:

  • a leírás bármilyen hosszú lehet, de a Google várhatóan levágja a végét, ha hosszabb 150-160 karakternél. Ha a bejegyzésnek a Google megjeleníti majd a dátumát is, akkor kb. 140 karakternyi hely marad a szövegnek. Mobilon ennél is rövidebb szöveg jelenik meg.
  • lehetőleg ne legyen rövidebb, mint 100-110 karakter, mert akkor szinte biztosan kiegészíti a keresőmotor.
  • csak alfanumerikus karaktereket tartalmazzon. Ne szerepeljen benne ” (dupla idézőjel), mert a Google ott elvághatja a szöveget.
  • legyen minden aloldal esetében egyedi.
  • legyen az oldalak célja, tartalma egyértelműen megfogalmazva.
  • minden oldal esetében csak egyszer legyen megadva.

Hol helyezd el, ha megírtad?

A leírást a HTML kódban lehet elhelyezni, de WordPress rendszer esetében egy SEO plugin segítségével közvetlenül szerkeszthető. A Rank Math pluginben például a kivonat (snippet) szerkesztése szakaszban adhatod meg. A SEO pluginek abban is segítenek, hogy megfelelő hosszúságú szöveget fogalmazz.

A leírásokat is – hasonlóan a title adatokhoz – lehet automatizált módon generálni, sablon segítségével. A legjobb ilyenkor az aloldalon található adatokat felhasználni ehhez, hogy minden esetben egyedi legyen a szöveg.

Segítséget jelentő eszközök

Meglehetősen sok elvárásnak kell ahhoz megfelelni, hogy a leírás igazán jól működjön. Elérhető néhány olyan oldal, ahol ebben kaphatsz segítséget.

A https://metatags.io/ oldalon megadható a SEO title és a SEO leírás, és egyből előnézetet kaphatsz a Google találati listához, illetve néhány közösségi média oldalon való megjelenéshez.

A Google találati lista megjelenítésének ellenőrzéséhez szintén nagyon jól működik a https://serpsim.com/ oldal.

Ha nem akarod a forráskódot bogarászni, a https://seositecheckup.com/tools/meta-description-test címen az oldal linkjét megadva kapsz visszajelzést, a kód tartalmaz-e meta leírást.

Sokszor miért nem a te szöveged jelenik meg és hogyan lehet ezen javítani?

Ahogy már korábban szó volt róla, a Google nagy arányban módosítja az oldalak meta leírását, de van néhány olyan eset, amikor szinte biztosan megteszi. Érdemes odafigyelni ezekre, mert mindig jobb, ha a megszerkesztett szöveged olvasható a cím alatt, mint a Google által generált.

A Google nagy valószínűséggel módosítja a megjelenő leírást, ha

  • a leírás csak a kulcsszavak felsorolása, nem szövegszerű.
  • több oldalnak is pontosan megegyezik a leírása.
  • a megadott leírás nem pontosan arról szól, amire a felhasználó keresett, viszont van az oldalon olyan tartalom, ami releváns.
  • a leírás túl hosszú vagy túl rövid.
  • a leírás nem az oldal tartalmát írja le.
  • több meta leírás eleme is van a forráskódnak.

Felülvizsgálat

A fontos aloldalak esetében érdemes lehet évente felülvizsgálni a leírást (ugyanúgy, mint a title-t), mert lehet, hogy új keresési szokások vagy kifejezések jelentek meg. Az új kifejezésekre a legkönnyebb a Search Console lekérdezési listában rábukkanni. A megtalált új kifejezéseket szerepeltetheted a title és a tartalom mellett a meta leírás szövegében is.

Még egy metaadat: meta kulcsszavak

Sok weboldal kódjában találhatsz további metaadatokat, ezek például a meta kulcsszavak. Ezeknek is az (volt) a célja, hogy pontosítsák az oldal tartalmát, célját. Ahogy sejthető volt, ezzel gyakorlatilag mindenki visszaélt. A Google volt az egyik első olyan keresőmotor, amelyik más faktorokat keresett az oldalak tartalmának pontos meghatározására.

Sokak véleménye szerint ma már nagyon kevés olyan keresőmotor van, amelyik használná a tartalmát. Ezek közül egyik sem releváns Magyarországon.

A WordPress oldalakhoz ajánlott SEO pluginek (RankMath, Yoast SEO) egyike sem használja a meta kulcsszó mezőt az oldalaknál.

Másnak is hasznos lenne? Oszd meg!

Hasonló témájú cikkek keresése:

shares