long tail seo: különböző méretű dinoszaurusz figurák, mint a keresési görbék típusai

Long tail kulcsszavak: melyiket hogyan érdemes célozni?

2020. október 12.

Másnak is hasznos lenne? Oszd meg!

A long tail kulcsszavakkal kapcsolatban megoszlanak a vélemények. Vannak, akik a siker kulcsát látják benne. Vannak, akik szerint időpazarlás velük foglalkozni. Mindkét tábornak igaza van! Hogyan mérd fel őket és válaszd a megfelelő stratégiát?

Mi a long tail kulcsszó?

Egy témakörben vagy iparágban a kulcsszavakat sorba tudjuk rendezni a keresési volumen alapján. Ha valamit sokan keresnek, erős a verseny. Biztosan sokan akarnak bekerülni a Google legjobb helyezettjei közé. A sor vége felé álló kifejezéseket kevesebben keresik, kisebb a verseny.

Long tail kulcsszavak azok a keresőkifejezések, amikre alacsony a keresések száma. A kifejezéseket összegyűjtve, a keresések számát összeadva viszont már érdemes megcélozni őket. Sok kicsi sokra megy!

Egy új weboldalnak érdemes a long tail kulcsszavakat megcéloznia. A kisebb verseny miatt nagyobb az esély a jó helyezésre, akár a Google első oldalára.

Miért long tail?

long tail seo alapja: kulcsszavak keresési görbéje dinoszaurusszal

A grafikon a kulcsszavak eloszlását mutatja be. A függőleges tengelyen a keresés volumenét látjuk, a vízszintes tengelyen pedig sorba rakjuk az összes keresési kifejezést a témával kapcsolatban aszerint, hogy hányan keresnek rájuk pl. egy hónap vagy egy év alatt. Ez alakítja ki a téma keresési görbéjét. Ebbe a megjelenésbe könnyű belelátni egy magas, hosszú farkú állatot, például egy Allosaurust, aminek magasan van a feje, lejjebb a teste és a farka hosszan elnyúlik.

A fej kulcsszavai

A vízszintes tengelyen elöl lévő kifejezések esetében nagyon erős a verseny, mivel sokan keresnek rájuk. Ezek a kifejezések a „head” vagy „fej” kategóriába tartoznak.

Mivel sok ember keres ezekre, így nyilvánvalónak tűnhet ezeket megcélozni, és a sok keresésből sok látogatót szerezni. Sokan azzal követnek el hibát, hogy ezeket próbálják azonnal, gondolkodás nélkül megcélozni egy újonnan induló weblappal is. Ennek – helyzettől függően – akár évekig nem lesz látványos eredménye folyamatos munka mellett sem. A jó helyezés elérése általában sok időbe, sok energiába, sok pénzbe kerül.

Ráadásul – mivel az ilyen keresések általában túl általánosak – lehetséges, hogy az így kattintó látogató nem lesz elégedett a találattal, és hamar elnavigál. Az ilyen kereséseket sokszor követi a keresőkifejezés módosítása, a keresés szűkítése.

A farok kulcsszavai

A vízszintes tengelyen hátrébb felsorolt szavak sokszor nagyon kicsi keresési volumennel bírnak (ez a „long tail”, a „hosszú farok”), viszont sok van belőlük. Ezek azok a kifejezések, ahol az érdeklődő már szűkítette, pontosította a kérdését. Ilyenből – témától függően – akár szinte végtelen számú képzelhető el. Ezek nem feltétlenül szinonimái vagy rokon értelmű kifejezései a fő kulcsszavaknak, hanem a témához kapcsolódó kifejezések.

Ha képes lennél ezen kifejezések mindegyikére nagyon jó helyezést elérni, az első találatok között megjelenni, az összességében akár nagyobb látogatottságot is jelenthetne, mintha a sor elején lévő egy-egy kulcsszó esetén kattintana rád mindenki.

Ráadásul mivel a keresési szándék egyértelműbb, valószínűbb, hogy az érdeklődő valóban azt találja, amire szüksége van. Így az érdeklődését is hosszabban fenn tudod tartani, várhatóan kisebb lesz a gyors elnavigálás aránya.

Példák long tail kulcsszavakra

Például a “kávéfőző” kifejezést havonta átlagosan 14.800-an keresik az Ubersuggest vizsgálata szerint. Célozhatod helyette a “kotyogós kávéfőző” (4400 keresés), “szarvasi kotyogós kávéfőző” (320 keresés), “legjobb kotyogós kávéfőző” (170 keresés), “kotyogós kávéfőző használata” (170 keresés) kifejezéseket is. (Néhány kiragadott példa a javaslati és a kapcsolódó listákról.)

Ha ezt még kiegészíted a márkaneveket tartalmazó keresésekkel, az már meghaladhatja a legerősebb kulcsszó keresési volumenét.

Logikusan hangzik, erre van szükségem! – mondod. Csapjunk bele!

A kétféle long-tail seo stratégia

Gyűjtsük össze, célozzuk meg a long tail kulcsszavakat, gyorsan érjünk el jó helyezéseket és fogadjuk a sok látogatót!

Sajnos a helyzet nem ilyen egyszerű.

A long tail seo stratégiát két típusba lehet sorolni a téma alapján.

Meredek keresési görbe, azaz széles téma long tail kulcsszavai

Az ilyen témák esetében néhány fő kulcsszó mellett rengeteg long tail kulcsszó-variációt lehet találni, amelyek nagyon hasonlóak, a keresési szándék alapján ugyanazt jelentik.

pl. a “fogyókúra”, “fogyás”, “gyors fogyás”, “fogyás gyorsan” vagy a “90 napos diéta”, “fogyókúrás ételek”, “fogyókúrás étrend”, “fogyókúrás receptek” keresési kifejezések szándéka nagyon hasonló.

Ilyenkor a keresési görbe nagyon meredek és hosszan elnyúló. Ezt úgy képzelhetjük el, mintha egy Diplodocus tartaná a keresési görbét.

long tail seo keresési görbe széles téma esetén. mint egy diplodocus

Ebben az esetben – a sokszor nagyon általános tartalmú – kereső kifejezéseket a Google egymás szinonimáiként értelmezi, úgy, mintha a keresés a fő, legtöbbet keresett kulcsszóra futott volna, nem pedig a beírt kifejezésre pontosan.

Úgy ismerheted fel ezt a helyzetet, ha az adott kulcsszóra rákeresve megvizsgálod az első 5-10 találatot. Pontosan tartalmazzák a title szövegek vagy a meta leírások a keresőkifejezést? A kifejezés a címben, a szöveg elején is előfordul? A bejegyzések speciálisan ezzel a témával foglalkoznak (azaz pontosan ez az oldalak elsődleges kulcsszavának egyike)?

Ha nem, akkor a keresést a téma egészére értelmezte a Google. Úgy tekinti, hogy a keresés egy nagyobb, sokféleképpen leírható probléma egyik megfogalmazása. A keresés egy népszerű, sokak által keresett téma egy kevésbé népszerű, kevesek által használt megfogalmazása. Ilyenkor lehet olyan érzése az érdeklődőnek, hogy bárhogyan is keres, mindig ugyanazokat az oldalakat kapja válaszként.

Itt láthatók az aktuális, “fogyás gyorsan” kifejezésre kapott találataim:

a "fogyás gyorsan" kifejezésre kapott találatok

Ebben az esetben hiába célzol egyetlen, vagy akár egy nagy csokornyi long tail kulcsszóra, az nem vezet gyors eredményre, hacsak az egész témakört illetően egyébként nincs már jó helyezése az oldaladnak. Ebben az esetben valóban a fő, legtöbb forgalmat generáló kulcsszavakra érdemes célozni, ezekre írni releváns, átfogó, minőségi tartalmat, és türelmesen kitartani.

A fő kulcsszavakat megcélozva azonban biztos lehetsz benne, hogy a long tail kulcsszavakra irányuló forgalomból is részesedni fogsz. A Google ma már értelmileg vizsgálja az oldalak tartalmát, nem külön az egyes, szövegben megjelenő kifejezéseket. Így a bejegyzés forgalma sokkal nagyobb is lehet, mint ahogy azt a megcélzott kulcsszavak keresési volumene jósolná.

De hogyan tudod ezt a hatást maximalizálni?

A legjobb módszer, hogy megnézed az első 5-10 találatot adó oldal bejegyzését: mennyire részletesek? Mennyire mély, átfogó a tartalmuk? Vajon ők milyen kulcsszavakra céloznak? Érdemes ezeket használni, és legalább annyira jó, minőségi tartalmat írni, mint az övék.

Lankás keresési görbe, azaz körülhatárolt téma kulcsszavai

A jól behatárolható témáknál a kulcsszavak keresési volumenében kicsi a különbség, nincs sok kulcsszó variáció. A görbe nem meredek, nem nyúlik el hosszan. Ez olyan, mintha egy Parasaurolophus állna a grafikonon.

long tail seo keresési görbéje behatárolt téma esetén. mint egy parasaurolophus

Ebben az esetben a keresés nem egy nagyobb téma vagy problémakör része, hanem önálló kérdés.  Ilyenkor az első 5-10 találatot áttekintve láthatod, hogy a bejegyzések pontosan erre a kifejezésre, erre a témára vannak kihegyezve. A kifejezés szerepel az oldalak title-jében, a meta leírásban, a címekben, az első bekezdésben. Sok olyan oldal van a találatok között, amelynek valószínűleg ez a kifejezés a fő kulcsszava.

Ebben az esetben akár minden egyes long tail kulcsszót érdemes külön-külön bejegyzéssel megcélozni. Itt is érdemes megnézni az első 5-10 találatot (csak itt pontosan az adott kulcsszóra érkező találatokat), és náluk jobb, hasznosabb, átfogóbb tartalmat publikálni.

Jó példa erre, ha valaki például a ketogén diétában szeretne elmélyedni. A “ketogén diéta” és “ketogén étrend” nyilván ugyanarra vonatkoznak, de a kapcsolódó long tail kifejezések, mint pl. “ketogén diéta hátrányai”, “ketogén diéta mellékhatásai” már mind megérhetnek akár egyesével is egy-egy bejegyzést.

A “ketogén diéta” kifejezésre kapott találati listám:

long tail seo: találati lista a "ketogén diéta" kifejezésre keresve

Bizonytalan helyzetben mit lehet tenni?

Néha nehéz dönteni, az adott kulcsszó melyik kategóriába tartozik, mert a találatok között vannak “pontosan célzó” és általánosabb, szélesebb témát célzó bejegyzések is. Ilyenkor a nem annyira specifikus oldalak valószínűleg azért lehetnek az első helyezettek között, mert pl. régóta működő, sokat linkelt, erős oldalak. Viszont a Google jól szerepeltethet mellettük specifikus oldalakat is, amelyek a témában releváns, minőségi tartalmat hoznak az adott kulcsszóra. Ilyen esetben érdemes specifikus tartalomként kezelni a kifejezést és erre fókuszáló bejegyzést írni.

A long tail kulcsszavakkal kapcsolatos félreértések

Szavak száma és keresési volumen össze (nem) függése

Mielőtt jobban belemélyednél a long tail stratégiába, érdemes tisztázni egy félreértést.

Sokan gondolják, hogy a long tail kulcsszavak abban különböznek a fej típusú kulcsszavaktól, hogy hosszabbak, több szóból állnak, mint azok. Ez nem feltétlenül igaz! Egyszavas kifejezésekre is lehet alacsony a keresési volumen (pl. “asztalfiók”) és többszavas kifejezésre is kereshetnek nagyon sokan (pl. “koronavírus tünetek”). Attól még, hogy rövidebb a kifejezés, nem biztos, hogy erősebb, hogy többen keresik. Ezt intuitív módon nem lehet eldönteni!

Az egyes bejegyzésekkel megcélzandó long tail kulcsszavak száma

A témában olvasható cikkek ellentmondóak abból a szempontból is, hogy egy-egy bejegyzéssel egy long tail kulcsszót érdemes megcélozni vagy inkább csokorba gyűjtve jobb őket használni?

Ha az előző szakasz alapján megértetted a széles és körülhatárolt témák közötti különbséget, akkor már látod, hogy mindenkinek igaza van. Széles témák esetében érdemes összegyűjteni egy nagyobb csokornyi kulcsszót és azok segítségével átfogó tartalmat írni. Az élesen körülhatárolható témánál pedig egy-egy long tail kulcsszót (és szinonimáit) érdemes lehet külön bejegyzésekkel megcélozni.

Hol és hogyan lehet long tail kulcsszavakat találni?

Mindenképpen ígéretes tehát long tail kulcsszavakkal foglalkozni. De hogyan lehet megtalálni őket?

A long tail kulcsszavak gyűjtése idő- és munkaigényes feladat, de nem kellenek hozzá nehezen elérhető eszközök. Gondolkozás, kutatás és ötletgyűjtés, ellenőrzés, és kész a lista!

Saját ötletek

A legjobb eszköz te magad vagy, a tudásod és a kapcsolataid!

Kiindulhatsz a célközönségedből. Ha bármennyire is ismered őket, akkor fel tudsz sorolni néhány kérdést, témát, amire sokszor keresnek, néhány problémát, amivel szembesülnek. Részletesen magad elé képzelhetsz valakit közülük: milyenek a körülményei, mivel küzd, milyen megoldásokat keres? Ha személyesen találkozol a célközönséged tagjaival, érdemes beszélgetned velük, esetleg néhány kérdésben a véleményüket is kikérni, a szóhasználatukat megismerni.

Kiindulhatsz magadból, a szolgáltatásaidból. Mire tudsz és akarsz te magad választ adni? Milyen terméket, szolgáltatást, információt tudsz nyújtani? Miben vagy más, miben vagy jobb, mint a versenytársaid?

Érdemes ezeket egyfajta mentális térképként összeírni, a kifejezéseket különböző szavakkal, kifejezésekkel megfogalmazni.

Google autosuggest

A Google keresőoldalát megnyitva, a keresőkifejezést begépelve azonnal kaphatsz ajánlásokat az automatikus kiegészítés segítségével. A Google ekkor olyan javaslatok mutat meg, amikre már korábban kerestek mások. Érdemes ezt a listát áttekinteni. A begépelt kifejezést fokozatosan bővítve a javaslatok egyre speciálisabbak lesznek.

Google kapcsolódó keresések

A találati oldal alján általában láthatsz egy listát a kapcsolódó keresésekkel. Bármelyikre rákattintva a megnyíló oldal alján újra van egy ilyen lista. Sok türelemmel nagyon sok kifejezést fel lehet térképezni.

„Mások ezeket a kérdéseket is felteszik”

A Google találati oldal felső részében megjelenhet egy szakasz ezzel a címmel, itt kérdések és válaszok szerepelnek. A kérdések, illetve az azokra feltüntetett válaszok is adhatnak ötleteket a témában.

A téma Wikipédia oldala

Ha a témának van Wikipédia oldala, érdemes azt átnézni, és legalábbis a tartalomjegyzék címein elgondolkozni, jó keresőkifejezések lennének-e.

Versenytársak oldalainak áttekintése

Ha van olyan versenytársad, aki nagyon hasonló tevékenységgel vagy termékpalettával rendelkezik, mint te, akkor érdemes áttekinteni a weboldalát. A tartalmakat átnézve ki lehet gyűjteni relevánsnak tűnő kifejezéseket.

Fórumok, közösségi média, oktatási anyagok

A témára specializálódott fórumokban, közösségi média csoportokban a célközönség „sokat időzhet”. A témában készített oktatási anyagokban biztosan hangsúlyozottan szerepelnek a felmerülő kérdések, problémák, fontos kérdések. Ezeket a forrásokat lehet egyfajta fókuszcsoportnak is tekinteni: milyen témákban zajlik beszélgetés, milyen kérdések merülnek föl?

Interneten elérhető kulcsszókereső szolgáltatások

Ha nem akarsz bíbelődni pl. az autosuggest találataival, interneten jópár szolgáltatónál lehet igénybe venni kulcsszó-ötleteket adó és összehasonlító szolgáltatást. Ezek döntő többsége amerikai és nagyrészt előfizetéses rendszerben elérhetők. Többen nyújtanak azonban részben ingyenes szolgáltatást is, amikor az adatoknak csak egy részét lehet megismerni, vagy a napi keresések száma korlátozott. Ötletgyűjtésre hasznosak tudnak lenni, habár több helyen a magyar nyelvű találatok minősége vagy mennyisége elenyésző lehet.

Google AdWords Kulcsszótervező

Bárki regisztrálhat a Kulcsszótervező használatához. A program képest listázni a kereséshez szorosan kapcsolódó kifejezéseket, azonban a nem direkt módon kapcsolódóak itt nem fognak előkerülni. Emellett long tail kulcsszavakat ritkán ajánl, mivel ez az eszköz hirdetésekhez van kitalálva, ahol cél a minél nagyobb mennyiségű látogató elérése.

Érdemes ezeket az eszközöket, forrásokat folyamatosan használni, akár vissza-visszatérve valamelyikhez. A long tail kulcsszavak nagy segítséget jelentenek abban, hogy megértsd a célközönséged gondolkodásmódját. Ha pedig ezt jól ismered, akkor nem nehéz folyamatosan újabb kulcsszóötleteket találni.

Mihez kezdj a long tail kulcsszavakkal?

Az első feladat elemezni őket: téma és szándék

Melyik long tail seo kategóriába tartoznak a kulcsszavak? Széles vagy körülhatárolt a téma? Ha széles téma részei, akkor mik lehetnek a legtöbbet keresett kulcsszavai a témának?

A kulcsszavakat elemezni kell a keresési szándék szerint is. Milyen eredményekre számít az, aki az adott kifejezést írja be? Információt keres? Terméket szeretne venni, szolgáltatást igénybe venni? Ha ebben kétség merülne fel, akkor csak be kel írni a kifejezést a Google-ba, és megnézni, milyen találatok szerepelnek az első oldalon. Ez mindig segíthet eldönteni a kérdést.

A második feladat: szelektálás

Nehéz átlátni a rengeteg összegyűjtött kifejezést, könnyű elveszni a mennyiségükben. Sose törölj ki összegyűjtött kulcsszavakat! Ha nem tudsz vagy nem akarsz egy adott témával, keresési szándékkal foglalkozni, akkor tedd félre az arra vonatkozókat. Ha nem tudsz érdemi megoldást nyújtani egy témában, akkor nem érdemes használni ezeket. Ne csapd be a látogatóidat!

Néhány hét vagy hónap múlva változhat a vállalkozásod, és több dologgal foglalkozol. Vagy adódik egy kreatív ötleted, amivel még az esetleg negatív kifejezéseket is saját javadra tudod használni. Ekkor jól jöhet majd ez a lista is.

Harmadik: csoportosítás, tartalomgyártás

A megfelelőnek, használhatónak tűnő kifejezéseket ezután érdemes csoportosítani, és a nagyon szoros kapcsolatban álló, ugyanazt a keresési szándékot jelentő kulcsszavakat együtt egy-egy cikkbe építeni. Ha több, egy adott témában releváns cikked összegyűlt, akkor a hatásukat lehet fokozni gyűjtőoldalak kialakításával (pl. bejegyzés kategóriája alapján) vagy sarokkő cikkek írásával.

A leghasznosabb tanács azonban a kitartás és a türelem. Ha összegyűjtötted az ötleteket és ezek mentén haladsz, minőségi cikkeket teszel elérhetővé, annak biztosan lesz eredménye. Ha sikerül nagyon sok long tail kulcsszóra keresett tartalmat előállítani, akkor biztos lehetsz benne, a Google elkezd azzal is “jutalmazni”, hogy az erős versenyű, fő kulcsszavakra is egyre jobb eredményt érsz el.

Plusz tippek: Mi van, ha a keresett kifejezés nyelvtanilag nem helyes vagy nehéz mondatba foglalni?

Rengeteg az olyan keresőkifejezés, amely nyelvtanilag vagy akár tartalmilag helytelen, a ragozás pedig szinte biztosan elmaradt.

Az első tanács: kreatívnak kell lenned, például központozással. Ha kettőspont, vessző, pont kerül a kifejezésbe, attól a kifejezés még teljesen ugyanaz marad. Ha ez semmiképpen nem megy, akkor nem kell rajta görcsölnöd: változtasd meg egy kicsit a szórendet, a mondatot, a ragozást. Érdemes azon gondolkoznod, hogyan hangzana helyesen és természetesen a keresőkifejezés úgy, hogy a szándék megmaradjon.

A legjobb stratégia

A fő cél az, hogy természetesen hangzó, gördülékeny legyen a bejegyzés szövege. Semmiképpen ne tűnjön úgy, mintha nem emberek, hanem a keresőmotorok lennének a célközönsége. Hosszú távon pedig az átfogó, minél több kérdésre választ adó, minőségi tartalomra kell törekedni.

*A cikkben használt dinoszaurusz ikonok készítője Charlotte Vogel, thenounproject.com.

Másnak is hasznos lenne? Oszd meg!

Hasonló témájú cikkek keresése:

shares