sötét folyosó végén világító kérdőjel

Hogyan dönts gyűjtőoldalaid indexeléséről?

2020. november 20.

Másnak is hasznos lenne? Oszd meg!

Ha létrehozol egy kategóriát vagy egy címkét (tag-et), ezzel egy gyűjtőoldalt teremtesz, ahol fel vannak sorolva azok a bejegyzések vagy termékek, amelyeket hozzákapcsoltál a létrehozott csoportosítóhoz (kategóriához, címkéhez vagy egyéb taxonómiához). De vajon érdemes-e minden esetben indexelni ezeket az oldalakat? Milyen érvek szólnak mellette és ellene?

Nincs mindenkire érvényes, egyértelmű válasz arra, hogy indexeld-e a gyűjtőoldalaidat, minden esetben végig kell gondolni az előnyeit és hátrányait, minden egyes gyűjtőoldalnál külön. Ezeknek az oldalaknak az indexelése nagy nyereséget, de veszteséget is okozhat SEO szempontból.

Mi az a gyűjtőoldal?

A gyűjtőoldal egy olyan speciális aloldal, ahol bizonyos szempont alapján szűrt, rendezett posztok listája, linkjei találhatók. Gyűjtőoldalnak tekinthető minden olyan oldal, amely számos másik aloldal linkjét tartalmazza, akár felsorolásszerűen, akár szövegbe ágyazottan.

A posztok bármilyen típusúak lehetnek: oldalak, bejegyzések, vagy plugin által létrehozottak, például termékek, receptek, könyvek, filmek stb.

Szinte mindig a gyűjtőoldal az erősebb!

A gyűjtőoldalakat sokkal több belső link támogatja, mint egy „sima” bejegyzést, hiszen egy-egy bejegyzést jellemzően csak egy vagy két kategóriába sorolsz be, viszont egy kategóriaoldalra akár 15-20 bejegyzésből is mutathatnak linkek.

Emiatt várhatóan a gyűjtőoldalaid erősebbek lesznek, jobb helyezést érhetnek el a találati listán, mint a „sima” oldalaid.

Ez főleg akkor okozhat problémát, ha van olyan gyűjtőoldalad és bejegyzésed is, amit ugyanarra a kulcsszóra hoz fel találatként a Google, akkor a gyűjtőoldal lesz erősebb, hiába relevánsabb az egyedi oldal.

Gondold végig, melyik típusú oldalaidat hasznosabb a találati listán jó helyen szerepeltetni? Mi a célod, az egyes bejegyzések vagy inkább gyűjtőoldalak jelenjenek meg jobb helyezéssel a találati rangsorban?

A gyűjtőoldalak típusai és megjelenése

Alapértelmezetten négyféle gyűjtőoldal van a WordPress oldalakon:

  • összes bejegyzés listája (általában a blog oldal: minden szerző minden bejegyzése)
  • szerzői gyűjtőoldalak (csoportosítás szerző alapján)
  • kategória, címke gyűjtőoldalak (csoportosítás kategória, címke vagy egyéb taxonómia alapján)
  • dátum gyűjtőoldalak (ugyanabban az évben, hónapban, napon publikált bejegyzések)

A gyűjtőoldalak megjelenítése a sablontól függ. Ezeken az oldalakon általában a címsorba kerül a gyűjtőoldal neve (például a kategória neve), és az egyes bejegyzések képpel, címmel, esetleg a szövegük kivonatával jelennek meg.

Ezeken kívül szabadon létrehozhatók gyűjtőoldalak, ha például szövegbe ágyazol linkeket, így összefogva őket (például egy sarokkő tartalmat létrehozva). Az ilyen oldalakat mindig indexelni kell, hiszen az a céljuk, hogy látogatókat vonzzanak az oldalra.

A kategóriákat, címkéket az indexeléstől függetlenül lehet és érdemes is használni, hiszen átláthatóbbá teszik a tartalom szerkezetét és megkönnyítik a keresőrobotoknak az oldal bejárását.

A gyűjtőoldalak típusai webáruházak esetében

A webáruházak ugyanúgy működnek, mint egy blog, csak itt a termékeket termékkategória, termékcímke vagy egyéb csoportosítás alapján lehet rendezni.

Mikor éri meg gyűjtőoldalt indexelni?

Ha a tartalmad indexelhető, az nem jelenti automatikusan azt, hogy a Google erre erőforrást és időt biztosít, és indexelni is fogja a közeljövőben az összes aloldalt. A Google gyakran csak feltérképezi az oldalakat (különböző gyakorisággal) és kiválasztja, melyik aloldalakat indexelje, sok tényező alapján. Ilyen tényezők például, hogy van-e bármilyen technikai probléma az oldallal, vagy hogy egyáltalán van-e ott olyan mennyiségű és minőségű tartalom, amit érdemes találatként megmutatnia.

Akkor érdemes gyűjtőoldalt indexelni, ha információban, minőségben hozzátesz a weboldalad tartalmához, és nem okoz duplikációt.

Dátum gyűjtőoldalak

Dátum gyűjtőoldalakat a legritkább esetben érdemes indexelni. A bejegyzések publikálás dátuma szerinti csoportosítása nagyon ritka esetben tesz csak hozzá plusz értéket a tartalomhoz.

Szerzői gyűjtőoldalak

A szerző személye a blogbejegyzéseknél releváns. Ha viszont csak te vagy az egyetlen szerzője a blognak, akkor a szerzői gyűjtőoldal pontosan megegyezik a teljes blogoldallal, azaz duplikációt eredményez. A szerzői gyűjtőoldalt csak akkor érdemes indexelni, ha több szerző is publikál.

Kategória, címke gyűjtőoldalak

A kategória és címke gyűjtőoldalak indexelését illetően nagyon eltérnek a vélemények és olvasható tanácsok, javaslatok. Kategória, címke és egyéb csoportosítás esetén is fel kell tenni a kérdést: mit ad a látogatóknak a gyűjtőoldal elérése? Kényelmesebbé teszi-e számukra az információkhoz való hozzáférést, keresgélést, vásárlást? Amikor rákeresnek valamire, milyen eredményt várnak? Böngészni akarnak vagy konkrét megoldást keresnek?

Az egyes weboldalak célja nagyon nagy mértékben eltérhet. Vannak olyan célok, amelyek esetében a bejegyzések csoportosított elérése nem igazán fontos. Egy személyes blog esetében például a kategorizálás valószínűleg nem hoz több látogatót.

Egy főleg információkat szolgáltató blog esetében a kategória- és címke oldalaknak fontos szerepe lehet landing oldalként.

Ha a gyűjtőoldalak hozzáadnak a tartalomhoz, és a keresési kifejezések között sok általánosabb is szerepel, akkor mindenképpen érdemes indexelni ezeket az oldalakat. Ebben az esetben érdemes például kulcsszavakat használni kategóriaként.Az ilyen gyűjtőoldalakat tovább tudja erősíteni a kategóriára vonatkozó rövid szöveges rész is.

Egy webáruház lehet a másik véglet, mert itt a gyűjtőoldalak a legfontosabb funkciót látják el a működésben, ezeknek a gyűjtőoldalaknak kell a legtöbb látogatót vonzaniuk landing oldalként. A keresési kifejezések nagy része ilyen gyűjtőoldalakra vonatkozik, nem pedig konkrét termékek oldalára. Ebben az esetben a webáruház látogatottsága nagyon nagyot eshet, ha nem indexeli a termékek gyűjtőoldalait. Ezeket a gyűjtőoldalakat is érdemes támogatni egy rövid szöveges tartalommal.

Nem egyértelmű azoknak a webáruházak mellett működtetett blogok helyzete. Ha ilyen weboldalad van, akkor nyilvánvalóan azt szeretnéd, hogy a termékeid legyenek a látogatók fókuszában, ne pedig a blogod. Ebben az esetben érdemes a blogot kicsit “gyengíteni”, és megfontolni a blogoldali gyűjtőoldalak esetében a noindex használatát. Erről minden esetben az összes egyedi körülmény figyelembe vételével érdemes dönteni.

Ne indexelj duplikált tartalmat!

Egy weboldalon természetes, hogy előfordul duplikált tartalom. Törekedni kell azonban arra, hogy ne legyen meghatározó mennyiségű a webhelyen. Milyen esetekben fordulhat elő duplikáció?

  • olyan kategória használata, amelyhez az összes bejegyzés hozzá van kapcsolva (ilyenkor ennek a kategóriának a gyűjtőoldala megegyezik a blog oldallal)
  • olyan kategória használata, amelyhez csak egyetlen bejegyzés tartozik (a kategória gyűjtőoldala ekkor megegyezik a bejegyzés oldalával, habár tartalmában gyengébb annál, mivel nem tartalmazza teljes egészében a bejegyzést)

Hogyan változtass?

Egy új weboldal esetében nehéz dönteni a gyűjtőoldalak indexeléséről. Ha két alapvető kérdésre tudod a válaszod, akkor viszont nincs min gondolkozni!

A gyűjtőoldal minőségi tartalmat ad hozzá a webhelyedhez? Ha igen, mindenképpen indexeld!

Nem egy már indexelt oldal duplikációját indexeled újra? Ha duplikációt okoz, ne indexeld.

Ha régen működő, sok tartalmat bemutató az oldalad, akkor tedd rendbe a kategóriákat, címkéket. Hozd ki a legtöbbet a gyűjtőoldalakból a jelenlegi helyzet vizsgálatával. Elemezd, hogyan találnak rád látogatóid, és ezt vedd figyelembe a változtatások tervezésekor. Ha egy oldalnak jó a helyezése, inkább erősítsd, ne szüntesd meg.

Másnak is hasznos lenne? Oszd meg!

Hasonló témájú cikkek keresése:

shares